لوگو ماسکوم

مستربچ پلی آمید

مستربچ پلی آمید
عناوین صفحه

درباره مستربچ پلی آمید


پلی آمید نام دیگر نایلون است. پلی آمیدها دارای دوام و استحکام بالایی هستند. از آن‌ها در صنعت خودروسازی، نساجی، پوشاک و فرش استفاده می‌شود. مواد پلاستیکی به وسیله ترکیب پلیمرها ساخته می‌شوند. مستربچ نیز ماده‌ای است که بصورت مایع یا جامد وجود دارد و به منظور ساخت پلیمرهای رنگی یا همان مستربچ رنگی یا برای اینکه خواص بخصوصی را به ماده پلیمری اضافه کنند؛ از آن استفاده می‌شود.

به پلیمرهایی که نیمه کریستال هستند و از خانواده ترموپلاست‌ها می‌باشند، مستربچ پلی آمید گفته می‌شود. مستربچِ پلی آمیدها یا مستربچ paها، دارای یک ساختار زنجیره‌ای پلیمری هستند که عناصر سازنده آن عبارتند از:  یک اتم نیتروژن و گروه عامل کربونیل.

مستربچ پلی آمید-notrika-co.ir

مستربچ پلی آمید یا مستربچ pa چیست؟

Pa که مخفف عبارت مستربچ پلی آمید است با نام نایلون نیز شناخته می‌شود. دلیل بلورینگی بالای پلی آمید، وجود زنجیره منظم آن است. گروه‌های اسیدی و آمینی در تولید مستربچ pa  استفاده می‌شوند. این مواد قابل اشتعال هستند. البته در دمای بین منفی 30 درجه تا مثبت 90 درجه میتوان بدون مشکل از آنها استفاده کرد. پلی آمیدها دارای ساختار خطی و منظمی هستند و به همین دلیل فضای خالی کم تری در آن‌ها نسبت به سایر پلیمرها مانند راندم وجود دارد. البته برای ساخت فیلم و فیبر با استفاده از آن‌ها باید با روش کشش مکانیکی درجه بلورینگی آن‌ها را افزایش داد.

پلی هگزا متیلن اولین بار در سال 1928 و توسط شرکت دوپونت سنتز شد و نام آن را نایلون 6/6 گذاشتند. در سال 1935 نایلون 6/6 با وزن مولکولی بیشتر سنتز شد و تولید و تجاری سازی آن در سال 1938 آغاز شد. پودرهای نایلون 6/6 برای قالب گیری در سال 1941 وارد بازار شدند.

برای اینکه به انواع مستربچ بتوان شکل داد می‌توان از دستگاه‌های تزریق اکسترودر استفاده کرد. این دستگاه‌ها دارای دو نوع دمشی و فشاری هستند.

شرکت نوتریکا در زمینه انواع دیگر مستربچ مانند مستربچ رنگی، مستربچ کربنات کلسیم، پلی آمید و …. که برای دیدن همه ی محصولات میتوانید اینجا کلیک کنید ، نیز فعالیت میکند و همواره سعی کرده است با استفاده از تکنولوژی روز، انواع مستربچ را با بالاترین کیفیت تولید و خدمت شما عزیزان عرضه کند.

ویژگی‌های مستربچ پلی آمید یا مستربچ pa

1. مستربچ پلی آمیدها دارای قابلیت اشتعال بسیار بالا هستند.
2. پیوندهای هیدروژنی آن‌ها دارای کشش و چسبندگی بالایی است.
3. مستربچ pa‌ها بسیار مقاوم هستند. آن‌ها در برابر ضربه، ساییدگی، حلال‌های نفتی و خم شدن مقاومت بالایی دارند.
4. مستربچ pa دارای انعطاف پذیری بالایی است.
5. آن‌ها بدون افزودنی‌ها ویژگی ظاهری مطلوبی ندارند به همین دلیل برای رسیدن به خواص مورد نظر آن‌ها را با افزودنی‌های مناسب ترکیب می‌کنند.


برای خرید و استعلام قیمت مستربچ کربنات کلسیم میتوانید:

کاربرد مستربچ پلی آمید یا مستربچ pa چیست؟

موارد استفاده از مستربچِ پلی امید عبارتند از:
1. صنعت خودروسازی
2. تولید الیاف پلیمری
3. ساخت وسایل ورزشی
4. تولید فرش و پارچه
5. ساخت شیلنگ و لوله
6. ساخت کابل‌های فیبر نوری
7. ساخت برد مدارهای الکتریکی
8. در ساخت نرم کننده‌ها
9. برای تولید ضد حریق‌ها
10. برای تولید پایدار کننده‌های حرارتی و نوری
11. به منظور افزایش مقاومت الیاف شیشه‌ای نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

از آن جایی که پلی آمیدها دارای دمای ذوب بالا، مقاومت کششی زیاد و مقاومت شیمیایی بالایی هستند، از آن‌ها در صنایع گسترده ای استفاده می‌شود.

مستربچ پلی آمید-notrika-co.ir

مزیت‌های مستربچ پلی آمید یا مستربچ pa

1. مستربچ pa در برابر سایش مقاومت بالایی دارد.
2. این ماده در برابر ترک خوردگی نیز مقاوم است.
3. مستربچ پلی آمیدها دارای مقاومت شیمیایی بالایی هستند.
4. آن‌ها در برابر حلال‌های آلی مقاوم هستند.
5. این ماده در مقابل بو نفوذ ناپذیر می‌باشد.
6. آن‌ها دارای وزن کمی می‌باشند.
7. مستربچ‌های پلی آمید دارای قیمت مناسبی هستند.

انواع مستربچ پلی آمید یا pa

مستربچ‌های پلی امید در ابتدا به صورت الیاف مصنوعی به بازار راه پیدا کردند. آن‌ها دارای انواع مختلفی هستند و کاربردهای متفاوتی نیز دارند و تقسیم بندی‌های متفاوتی را می‌توان برای آن‌ها انجام داد. اکثر آن‌ها را می‌توان به شکل گرانول پیدا کرد. رنگ مستربچ‌های pa گرانولی، کرم روشن یا شیری رنگ است. برای شکل دهی به آن‌ها نیز از دستگاه‌های فشاری و دمشی و تزریق اکسترود استفاده می‌شود. در این بخش به انواع تقسیم بندی‌های مستربچ pa می‌پردازیم.

یکی از انواع تقسیم بندی‌ها، تقسیم آن‌ها به دو دسته آلفاتیک و آروماتیک است. پلی آمیدهای آلفاتیک نیم کریستالی هستند و دلیل آن هم فاز بلوری و آمورف آن‌ها است. این دسته دارای نام تجاری نایلون هستند.

پیوند تکراری آمید در ساختار پلیمری آن‌ها وجود دارد. در لیست زیر می‌توانید این دسته را مشاهده کنید:

  1. پلی آمید 6
  2. پلی آمید 66
  3. پلی آمید 11
  4. پلی آمید 12
مستربچ پلی آمید-notrika-co.ir

پلی آمیدهای دسته آروماتیک، در بین گروه‌های آمیدی دارای حلقه بنزن هستند. از معروف ترین پلی آمیدهای دسته آروماتیک میتوان کولار (پلی فنیل ترفتالات) را نام برد. این دسته الیافی مصنوعی هستند و از پلی آمیدهای مصنوعی با زنجیره طویل تشکیل شده اند. در پلی آمیدهای آروماتیک، 85% از اتصالات آرامیدی به دو حلقه آروماتیک وصل می‌شوند. این پلیمرها دارای خواص مکانیکی و مقاومت پاره گی بالایی هستند. از آن‌ها در ساخت سیم تله کابین، محفظه موتور جت، کلاه ایمنی آتش نشان‌ها، جلیقه ضد گلوله، کابل فیبر نوری و … استفاده می‌شود. از این دسته از پلیمرها می‌توان پلی فتال آمید را نام برد.

یک تقسیم بندی دیگر برای شناسایی انواع پلی آمیدها، تقسیم آن‌ها به دو گروه طبیعی و مصنوعی است. پلی آمیدهای طبیعی مانند پروتئین شامل مانند ابریشم و پشم و پلی آمیدهای مصنوعی مانند، نایلون، آرامید و پلی سدیم.

قیمت مستربچ پلی آمید

قیمت مستربچ پلی آمید، عدد ثابتی نیست و نوسانات ارز بر روی قیمت آن تاثیر زیادی می‌گذارد. اگر قصد خرید مستربچ پلی آمید را دارید باید با چندین شرکت مختلف که در زمین فروش مستربچِ پلی آمید فعالیت می‌کنند تماس بگیرید و قیمت آن‌ها را جویا شوید تا بتوانید پس از استعلام قیمت، مناسب ترین قیمت و مناسب ترین شرایط فروش را انتخاب کنید.

مستربچ پلی آمید-notrika-co.ir

قیمت مستربچ پلی آمید مواد تقریبا به صورت روزانه در حال تغییر است. همچنین رقابت در بین خریداران این محصول آنقدر زیاد است که ممکن است در طول یک روز قیمت آن بارها تغییر کند.

سوالات متداول مستربچ پلی آمید

به پلیمرهایی که نیمه کریستال هستند و از خانواده ترموپلاست‌ها می‌باشند، مستربچ پلی آمید گفته می‌شود.

1. صنعت خودروسازی
2. تولید الیاف پلیمری
3. ساخت وسایل ورزشی
4. تولید فرش و پارچه
5. ساخت شیلنگ و لوله
6. ساخت کابل‌های فیبر نوری
7. ساخت برد مدارهای الکتریکی
8. در ساخت نرم کننده‌ها
9. برای تولید ضد حریق‌ها
10. برای تولید پایدار کننده‌های حرارتی و نوری
11. به منظور افزایش مقاومت الیاف شیشه‌ای نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.